TARYFA 2024
za usługi pilotowe na akwenach portu morskiego Gdańsk,
portu Elbląg i Zalewu Wiślanego
ważna od 1 kwietnia 2024 r.
-
Wysokość opłaty za usługę pilotową jest ustalana w EURO i przeliczana na walutę płatności, zgodnie z Tabelą Kursów Narodowego Banku Polskiego, według kursu średniego, obowiązującego w dniu poprzedzającym zakończenie usługi pilotowej.
-
Opłaty pilotowe pobiera się od objętości statku lub zespołu holowniczego obliczanej według wzoru:
V = L x B x T
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
V- objętość statku lub zespołu holowniczego, wyrażona w metrach sześciennych,
L- długość całkowita statku lub zespołu holowniczego, wyrażona w metrach i centymetrach,
B - szerokość maksymalna statku lub zespołu holowniczego, wyrażoną w metrach i centymetrach,
T - maksymalne zanurzenie statku lub zespołu holowniczego, do letniej linii ładunkowej, wyrażone w metrach i centymetrach.
-
Koszty czynności, związanych z usługami wykonywanymi na podstawie zarządzenia lub zalecenia władz administracji państwowej, ponosi strona, na rzecz której usługa została wykonana.
-
Dane niezbędne do obliczania objętości, o której mowa w punkcie 2 ustala się na podstawie międzynarodowego świadectwa pomiarowego - ITC69 lub certyfikatu okrętowego. W przypadku niemożności ustalenia danych, w sposób tak określony, przyjmuje się dane zawarte w Lloyd’s Register of Ships.
-
Jeśli ładunek, jego część lub instalacje jakiegokolwiek rodzaju, na pilotowanym statku lub zespole holowniczym, wykraczają poza jego obrys, do obliczenia objętości uwzględnia się wymiary statku lub zespołu holowniczego, powiększone o wymiary takiego ładunku lub instalacji.
-
Wysokość opłaty określona jest w tabelach opłat w pkt. 20 i w pkt. 21 niniejszej taryfy, przy czym:
-
Opłaty wskazane w pkt. 20 niniejszej taryfy dotyczą:
-
jednej operacji pilotowania statków lub zespołów holowniczych na akwenach portu w Gdańsku.
b) jednej operacji pilotowania statków lub zespołów holowniczych na akwenach wewnątrz portu Elbląg lub wewnątrz innych portów Zalewu Wiślanego.
-
Opłaty wskazane w pkt. 21 niniejszej taryfy dotyczą jednej operacji pilotowania statków lub zespołów holowniczych z morza, przez przekop Mierzei Wiślanej lub inną część Zalewu Wiślanego, do lub z portu Elbląg lub innych portów Zalewu Wiślanego lub na obszar Zalewu Wiślanego (także z obszaru Zalewu Wiślanego na morze).
-
Za prace pilota na jednostkach pływających nieposiadających ustalonych wymiarów oraz takich jak doki pływające, platformy wiertnicze lub inne konstrukcje nie spełniające powszechnie przyjętych warunków żeglugi handlowej, pobiera się opłatę według umowy, zależnie od typu i rozmiarów pilotowanego obiektu.
-
Za oczekiwanie zamówionego pilota trwające powyżej 30 minut, na gotowość statku do rozpoczęcia manewrów, pobiera się opłatę w wysokości 100 EURO za każde rozpoczęte 30 minut.
-
Za odwołaną usługę pilota, po jego wejściu na statek, pobiera się opłatę w wysokości 100 EURO.
-
Za pilotowanie statków:
-
turystyczno-wycieczkowych pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20, albo pkt. 21 niniejszej taryfy) z 25% zniżką - dotyczy zawinięć w ruchu handlowym, związanych z przewozem pasażerów.
2) kontenerowych w żegludze oceanicznej, pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20 niniejszej taryfy) z 15% zniżką - dotyczy zawinięć w ruchu handlowym, związanych z przewozem ładunków.
-
Za pilotowanie statków w porcie Gdańsk, Elbląg lub innym porty Zalewu Wiślanego, po odbyciu 12 zawinięć, z udziałem pilota, w kolejnych 12 miesiącach, może być przyznana zniżka opłaty o 25%. Przyznana, obniżona opłata, jest naliczana w następnych miesiącach, przy każdym zawinięciu statku. Obniżona opłata przestaje obowiązywać w wypadku jej odwołania lub:
a) gdy statek w kolejnych 12 miesiącach, liczonych od ostatniego zawinięcia do danego portu (Gdańsk, Elbląg, albo inny porty Zalewu Wiślanego), nie zawinie 12 razy do tego samego portu.
b) uzyskania przez kapitana pilotowanego statku zwolnienia z usług pilotowych.
Powyższa zniżka nie dotyczy jednostek wskazanych w punkcie 17 niniejszej taryfy.
-
Za pilotowanie statków lub zespołów holowniczych wewnątrz portu Gdańsk lub wewnątrz portu Elbląg lub wewnątrz innego portu Zalewu Wiślanego pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20 niniejszej taryfy) z dodatkiem 10 %.
-
Za pilotowanie statków z tzw. ”Starego portu” (Portu Wewnętrznego) do Portu Północnego (Portu Zewnętrznego) lub odwrotnie, oraz z Wisły Śmiałej do portu Gdańsk przez akwen Zatoki Gdańskiej pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20 niniejszej taryfy) z dodatkiem w wysokości 50%.
-
Za usługi pilotowe wykonane w całości lub w części na akwenach stoczniowych pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20 niniejszej taryfy) z dodatkiem 25%, za wyjątkiem pilotowania statków z redy (lub na redę) do/z:
Nabrzeża Zdobywców Kołobrzegu (GSR)
Nabrzeża Kaszubskiego
Nabrzeża Remontowego (GSR)
Nabrzeża Czołowego (GSR) -
Za dokowanie, wydokowanie, wodowanie pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20 niniejszej taryfy) z dodatkiem 50%.
-
Za pilotowanie statków, obiektów holowanych lub zespołów holowniczych nieposiadających sprawnych maszyn lub sterów pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20, albo pkt. 21 niniejszej taryfy) z dodatkiem 25%, - powyższe nie dotyczy pilotowania statków lub zespołów holowniczych określonych w pkt. 7 niniejszej taryfy.
-
Za pilotowanie statków lub zespołów holowniczych przy asyście drugiego pilota, na wniosek armatora lub na żądanie władz administracji państwowej lub, gdy wynika to z przepisów lub z innych przyczyn pobiera się opłatę według tabeli opłat (pkt. 20, albo pkt. 21 niniejszej taryfy) z dodatkiem 35 %.
18. Za asystę pilotową, wymagającą czynności, wykraczających poza typową usługę pilotową, sprowadzającą się do wprowadzenia statku lub zespołu holowniczego do portu i zacumowania lub jego odcumowania i wyprowadzenia z portu, pobiera się opłatę w wysokości 360 Euro za każdą godzinę takiej asysty (opłata za rozpoczętą, a niezakończoną godzinę takiej asysty naliczana jest proporcjonalnie do czasu jej trwania w tej godzinie). Przez asystę, o której mowa w niniejszym punkcie rozumie się w szczególności: przeprowadzanie prób maszyn lub urządzeń, wymagających zatrzymania ruchu pilotowanego statku lub zespołu holowniczego, po jego odcumowaniu, w trakcie przejścia kanałem portowym lub torem wodnym lub poza ich obszarem lub przed zacumowaniem; zatrzymanie pilotowanego obiektu, w celu zmiany jego stanu balastowego; utrzymywanie lub kontrolowanie pozycji obiektu w kanale portowym, na torze wodnym, na kotwicowisku lub poza ich obszarem, z użyciem holowników lub bez ich użycia; konieczność przebywania pilota na statku lub zespole holowniczym, w trakcie postoju w porcie, na redzie lub w innym miejscu, z jakiejkolwiek przyczyny; zmianę długości holu, zamianę holowników lub przearanżowanie zespołu holowniczego; operacje pogłębiania.
19. Objaśnienia/inne:
a/ Wszelkie inne nie wymienione w niniejszej taryfie prace będą rozliczane według odrębnej umowy.
b/ Użycie łodzi pilotowej nie związane z usługą pilotową wymaga odrębnej opłaty.
c/ W przypadku wystąpienia akcji lodowej i konieczności obsadzenia statku pilotem przy pomocy holownika lub z powietrza, pobiera się opłatę według tabeli opłat powiększoną o koszty wynajęcia holownika lub helikoptera.
d/ Zobowiązanym do zapłaty należności z tytułu zleconej usługi pilotowej jest zamawiający tę usługę. Wykonanie zleconej usługi pilotowej może być uwarunkowane opłaceniem z góry należnych opłat lub uiszczeniem określonej zaliczki. Jeżeli zamawiający zleca usługę pilotową w imieniu i na rachunek własny lub osoby trzeciej (zleceniodawca), to jest zobowiązany do złożenia zamówienia faksem albo pocztą elektroniczną. Na żądanie przedsiębiorcy pilotowego, zamawiający usługę na rzecz zleceniodawcy zobowiązany jest w każdym czasie do wskazania pełnych danych tego zleceniodawcy koniecznych do rozliczenia wykonanej usługi oraz przedstawienia dowodu umocowania do działania w jego imieniu. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania wyżej wymienionego zobowiązania, odpowiedzialność za roszczenia przedsiębiorcy pilotowego z tytułu wykonanej usługi pilotowej ponosi zamawiający.
e/ Przez zanurzenie letnie statków rozumie się zanurzenie odpowiadające letniej linii ładunkowej (inne niż drzewne linie ładunkowe) wyznaczonej zgodnie z Międzynarodową Konwencją o liniach ładunkowych, a dla statków, którym nie wyznaczono linii ładunkowych, jako T przyjmuje się największe aktualne zanurzenie.
f/ Do obliczania opłat pilotowych zespołów holowniczych nie bierze się pod uwagę wymiarów holowników, za wyjątkiem zespołów holowniczych gdy statek pchający i statek pchany są sztywno połączone w jednostkę zespoloną , którą traktuje się jak samodzielny statek o napędzie mechanicznym.
g/W przypadku zastosowania kilku zmniejszeń lub zwiększeń opłat stosuje się je łącznie.
h/ Wszystkie wyżej wymienione opłaty nie zawierają podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993r,(Dz.U. nr 11/93 poz. 50) z późniejszymi zmianami.
i/ Wysokość opłat, wymienionych w pkt. 20 i 21 niniejszej Taryfy /Tabela opłat i Tabela opłat (dla portu Elbląg i innych portów zalewu Wiślanego)/, podlegać będzie waloryzacji, po upływie każdego roku kalendarzowego, o średnioroczny wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych HICP dla Polski, publikowany przez urząd statystyczny Eurostat, za rok poprzedni, wyłącznie w razie, gdy wskaźnik ten wyniesie powyżej 100. Zmiana wysokości opłat z tytułu waloryzacji nie stanowi zmiany warunków Taryfy. Opłaty, których wysokość zostanie zwaloryzowana w powyższy sposób, będą obowiązywać od dnia 01 kwietnia każdego roku kalendarzowego.
20. Tabela opłat
Objętość (V) m3 | EURO | |
---|---|---|
od | do | |
1 |
2000 |
231 |
2001 |
3000 |
281 |
3001 |
4000 |
312 |
4001 |
5000 |
342 |
5001 |
6000 |
396 |
6001 |
7000 |
445 |
7001 |
8000 |
476 |
8001 |
9000 |
528 |
9001 |
10000 |
560 |
10001 |
11000 |
606 |
11001 |
12000 |
660 |
12001 |
13000 |
692 |
13001 |
14000 |
726 |
14001 |
15000 |
757 |
15001 |
16000 |
805 |
16001 |
17000 |
856 |
17001 |
18000 |
888 |
18001 |
19000 |
940 |
19001 |
20000 |
972 |
20001 |
22000 |
1036 |
22001 |
24000 |
1105 |
24001 |
26000 |
1188 |
26001 |
28000 |
1268 |
28001 |
30000 |
1353 |
30001 |
32000 |
1402 |
32001 |
34000 |
1501 |
34001 |
36000 |
1558 |
36001 |
38000 |
1650 |
38001 |
40000 |
1728 |
40001 |
42000 |
1791 |
42001 |
44000 |
1861 |
44001 |
46000 |
1947 |
46001 |
48000 |
1992 |
48001 |
50000 |
2072 |
Objętość (V) m3 | EURO | |
---|---|---|
od | do | |
50001 |
52000 |
2162 |
52001 |
54000 |
2241 |
54001 |
56000 |
2309 |
56001 |
58000 |
2374 |
58001 |
60000 |
2456 |
60001 |
62000 |
2507 |
62001 |
64000 |
2592 |
64001 |
66000 |
2654 |
66001 |
68000 |
2738 |
68001 |
70000 |
2789 |
70001 |
75000 |
2886 |
75001 |
80000 |
2953 |
80001 |
85000 |
3036 |
85001 |
90000 |
3128 |
90001 |
95000 |
3214 |
95001 |
100000 |
3315 |
100001 |
110000 |
3397 |
110001 |
120000 |
3482 |
120001 |
130000 |
3582 |
130001 |
140000 |
3659 |
140001 |
150000 |
3759 |
150001 |
160000 |
3838 |
160001 |
170000 |
3923 |
170001 |
180000 |
4025 |
180001 |
190000 |
4101 |
190001 |
200000 |
4203 |
200001 |
250000 |
4281 |
250001 |
300000 |
4359 |
300001 |
350000 |
4469 |
350001 |
400000 |
4546 |
400001 |
450000 |
4609 |
450001 |
500000 |
4781 |
500001 |
i więcej |
4950 |
21. Tabela opłat (dla portu Elbląg i innych portów zalewu Wiślanego)
Objętość (V) m3 | EURO | |
---|---|---|
od | do | |
1 |
500 |
360 |
501 |
1000 |
390 |
1001 |
1500 |
420 |
1501 |
2000 |
450 |
2001 |
3000 |
515 |
3001 |
4000 |
558 |
4001 |
5000 |
600 |
5001 |
6000 |
642 |
6001 |
7000 |
684 |
7001 |
8000 |
727 |
8001 |
9000 |
768 |
9001 |
10000 |
811 |
10001 |
11000 |
853 |
11001 |
12000 |
895 |
12001 |
13000 |
937 |
13001 |
i więcej |
980 |
TARYFA
za wynajęcie kutra pilotowego do przewozu osób związanych z eksploatacją statków na akwenach portu morskiego Gdańsk ważna od 1 kwietnia 2024 r.
1. Wynajęcie kutra pilotowego następuje poprzez zgłoszenie do Dyspozytora Stacji Pilotowej.
2. Realizacja wynajęcia może nastąpić jeżeli nie koliduje ona z bieżąca pracą Stacji Pilotowej i jest zależna od bieżącego zaangażowania kutrów pilotowych oraz warunków pogodowych.
3. Wysokość opłaty za usługę jest ustalana w EURO i przeliczana na walutę płatności, zgodnie z Tabelą Kursów Narodowego Banku Polskiego, według kursu średniego obowiązującego w dniu poprzedzającym zakończenie usługi wynajęcia kutra pilotowego.
4. Opłata za wynajęcie kutra pilotowego jest uzależniona od odległości liczonej w Mm (milach morskich) jaką przepłynie wynajęty kuter pilotowy.
5. Wysokość opłaty jest liczona:
a) za przepłynięcie odległości do 4 Mm (mil morskich) 200 EUR
b) za przepłynięcie odległości do 6 Mm (mil morskich) 265 EUR
c) za przepłynięcie odległości do 8 Mm (mil morskich) 340 EUR
d) za przepłynięcie odległości do 10 Mm (mil morskich) 400 EUR
oraz każde następne rozpoczęte 2 Mm (mile morskie) dodatkowo 100 EUR
6. Wysokość opłaty za oczekiwanie kutra pilotowego powyżej 30 minut pobiera się opłatę w wysokości 100 EUR za każde rozpoczęte 30 minut.